Skopje

7 oktober 2018 - Skopje, Macedonië

We hebben allebei een beetje een vreemd gevoel. Het voelt of dat we echt ergens heel ver weg zijn en het lijkt zelfs een beetje of dat we een jetlag hebben. Skopje is ook een hele vreemde stad, omdat het niet echt duidelijk is waar je nu precies bent. Het ziet er uit als een vreemde combinatie van Oostblok, Griekenland en Midden-Oosten.

We waren eerst de verkeerde kant opgelopen toen we weggingen bij het hotel. Onderweg waren we nog een klein kerkje tegengekomen, maar verder was het vooral grauwe gribiszooi. Het is ook wel apart om te zien dat er op zich best normale auto's rijden, maar dan ineens komt er een oud barrel door de straat rijden die klinkt of dat hij de motor van een grasmaaier er in heeft zitten.

Nadat we erachter waren gekomen dat we de verkeerde kant uit aan het lopen waren, hebben we eerst even ergens wat gedronken. In het zonnetje is het al best warm, ondanks dat het nog ochtend is.

Nadat we teruggelopen waren, kwamen we al snel uit bij de rivier. Ze hebben hier hele gave bruggen met allemaal beelden en versieringen. De een nog mooier dan de ander. Ook de gebouwen zijn allemaal heel leuk om naar te kijken.

We zijn eerst naar Macedonië. Plein gelopen met het grote standbeeld van Alexander de Grote. Deze was écht heel groot en indrukwekkend.

We zijn een stuk verder gelopen naar een soort herdenkplaats van Moeder Theresa. Hier waren ze bezig met een hijskraan, maar daar hing dan wel weer een heel groot houten kruis in.

Het viel ons op hoe mooi de stad eigenlijk was, als je dat vergelijkt met de grauwe Sovjetgribis waar we doorheen liepen toen we de verkeerde kant opliepen. Alleen ook in het meer toeristische deel, hoef je maar een hoek om te lopen en je komt ineens weer tussen de oude niet-onderhouden gebouwen uit.

We zijn de Stenen Brug overgestoken naar het Turkse deel van de stad en hebben daar eerst in het zonnetje wat gedronken.

Je ziet hier heel veel zwefhonden. Ze hebben wel allemaal een soort merkje in hun oor. Er zat een hond heel hard mee te janken toen de kerkklok ging luiden.

Verder zie je veel schoenenpoetsers en balletje balletje op straat. Twee dingen die wij al heel lang niet meer gezien hadden en waarvan we ook eigenlijk dachten dat mensen dat niet meer deden. Alhoewel de schoenenpoetsman die naast ons terras zat, toch de hele tijd klanten had terwijl wij daar zaten.

We hadden vanaf daar ook uitzicht op een fontein. Grappig om te zien hoe de duiven daar lekker op het randje zaten en dat dan ineens een andere waterstraal aangaat, waardoor ze zeiknat worden en geschrokken wegvliegen.

We zijn verder gelopen richting het fort. Het leek een klein stukje lopen, maar toen we boven waren, bleek dat we best ver, maar vooral ook veel omhoog zijn gelopen. Het was nog best een groot fort, maar binnen in niet zo heel erg veel van over. Vooral de muren waren leuk om langs te lopen, ook vanwege het uitzicht op de rest van de stad.

Het was al apart om de redelijk moderne stad te zien zo vanaf een oud fort. Toen begon op een gegeven moment ook nog de moskee te zingen, waardoor het helemaal raar werd. Weer zo'n moment waarop je eigenlijk geen idee hebt in welk land je nou bent.

We zijn verder gelopen naar de moskee en vanaf daar kon je ook goed zien hoeveel andere kleinere moskeeën er nog waren. We zagen overal minaretten boven de stad uitsteken.

Op een terrasje met live muziek hebben we geluncht. We hadden een soort vleesschotel. Volgens mij houden ze hier wel van vlees, het was dan ook erg goed eten.

We zijn nog verder gelopen naar de Sveti Spas, een kerk die naast het restaurant lag. Het valt op dat je hier overal gewoon naar binnen mag lopen en nergens entree hoeft te betalen. Ze hebben hier blijkbaar het toerisme nog niet echt ontdekt en weten dus ook niet hoeveel geld ze daaraan zouden kunnen verdienen. Iedere keer als we ergems naar binnen lopen, hebben we dus nog wel het gevoel of dat we ieder moment op onze schouder getikt kunnen worden door een chagrijnige Oostblokke om te zeggen dat we wél moeten betalen, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.

De kerk was  niet heel bijzonder, dus zijn we verder gelopen door de Turkse wijk en de bazaar. We hadden wel wat leuke dingetjes gezien, maar afdingen gaat niet heel makkelijk. Ze hebben ook overal dezelfde prijs en ze gaan gewoon niet lager. We hebben nu dus nog niks gekocht.

Aan het eind van de middag zijn we teruggegaan naar het hotel. In onze kamer zitten alle lichtknopjes voor alle lampen naast elkaar op 1 plek. Dat zijn er nogal wat. Als een van ons het licht aan wil doen, hoor je dus heel de tijd alle knopjes en gaat overal het licht aan en uit, omdat niemand weet welk knopje voor welke lamp is.

Thierry had vanochtend ook ijskoud water in de douche, terwijl ik nog wel gewoon warm water had. Toen ik 's middag wilde douchen, was het nog steeds koud, dus toen zijn we naar de receptie gegaan. Bleek dat hij zelf een knopje had omgezet waar de boiler mee uit gaat. En dat terwijl hij mij de hele dag de schuld heeft gegeven dat ik al het warme water heb opgemaakt.

We zijn 's avonds teruggelopen naar het plein en hebben daar wat gegeten. Het eten was heel erg goed, wel iets duurder dan gister, maar we waren nog steeds maar 25 euro kwijt met z'n tweeën. Écht geen geld als je kijkt in wat voor restaurant we zaten, op de meest toeristische plek van de stad en wat voor eten we hebben gekregen.

Terwijl we zaten te eten begon het ook ineens met regenen. Dat hadden we echt niet verwacht, omdat het heel de dag bloedheet was met een strak blauwe lucht. Gelukkig is het hotel niet heel ver lopen, en mocht ik Thierry z'n trui aan met capuchon, zodat m’n haar niet nat werd.

1. Sea:
    8 oktober 2018
    Toch weer de zon! Deze foto’s heb ik vanochtend vroeg ook gezien. Ja je leest het goed. Het was geloof ik een uur of 8.
    Vroeg dus voor mij. Maar het ziet er niet verkeerd uit trouwens. Ik blijf jullie volgen,
    ‘s avonds denk ik 😂 Doei