Van Vlaardingen naar Skopje

6 oktober 2018 - Skopje, Macedonië

Vandaag gaan we eindelijk op vakantie. Hier hebben we al heel lang naar uitgekeken, toch zeker een hele week! We vliegen redelijk laat in de middag, en omdat we vanaf Zuid-Brussel vliegen, is dat heel fijn, want zo hebben we genoeg tijd om daar op ons gemakkie heen te gaan.

Op een gegeven moment waren we klaar voor vertrek, dus toen zijn we ook maar alvast gaan rijden. Achteraf een goed idee, want blijkbaar was er een snelweg afgesloten. Niet alleen stonden we daarom in de file, maar we moesten ook nog eens een heel stuk omrijden. Daardoor zijn we dus 45 min verloren, maar daarna ging alles gelukkig wel lekker snel.

Onderweg kreeg ik nog even een minihartaanval, omdat Thierry z'n remgedrag nogal afwijkend is en hij ook verder niet reageert als je roept 'je moet remmen!', maar gewoon met 100 km per uur tot het laatste moment doorrijdt, terwijl voor je alle auto's ineens stilstaan.

We hebben onderweg ook echt niet normaal veel auto's, motoren en vrachtwagens langs de kant van de weg zien staan. Het leek wel of de hele wereld autopech had. Wij gelukkig niet!

Eenmaal op het vliegveld wilden we mij eerst afzetten bij de terminal met alle koffers en zou Thierry de auto daarna weg gaan zetten. Op een of andere manier zagen we alleen nergens de richting aangegeven voor departures, dus kwamen we op een soort express parkeerplek terecht. Dan dat maar.

Ik ben met de koffers alvast naar de terminal gelopen. Onderweg was er nog wel een soort security checkpoint, waar ik natuurlijk weer uit de rij gepikt werd voor een drugstest. Helemaal goed doorheen gekomen, zelfs met Thierry z'n koffer.

Thierry was al veel sneller terug dan verwacht. Bij het inchecken stond helemaal geen rij, dus dat ging allemaal heel snel. Mijn koffer woog 24 kilo. Dat is 4 kilo meer dan het gewicht wat we in eerste instantie hadden geboekt. Toevallig zat ik ergens te lezen dat je 10 euro per kilo overgewicht moet bijbetalen, dus had ik van de week nog even een upgrade geboekt voor mijn koffer voor 32 kilo. Achteraf echt een heel goed idee, want dat geld heb ik er dus nu al uit. En nu kan ik ook nog lekker veel winkelen straks.

Ook de douane ging heel snel. Dat viel dus alles mee. Ik blijf me er wel over verbazen dat sommige mensen nog steeds niet weten wat ze daar moeten doen. Komt er ineens iemand vlak voordat hij de metaaldetector doorgaat nog even achter dat hij z'n riem nog om heeft.

We hebben weer een vies en veel te duur broodje op en zijn toen alweer naar de gate gelopen. In het vliegtuig zitten we apart. Je moet bij Wizz namelijk betalen om je stoel te kiezen. Dat heb ik dus niet gedaan en dan moet je verder met willekeurige stoelen. Ondanks dat het hele vliegtuig nog leeg was toen ik in ging checken, zit de een dan toch op rij 10 en de ander op rij 26. Als ik in het vliegtuig kijk hoeveel mensen wel bij elkaar zitten, denk ik dat ze daar nog best aardig op verdienen.

We hadden een half uurtje vertraging met opstijgen, omdat het te druk was boven Brussel. Ondanks dat ik helemaal kapot was, kon ik niet echt slapen tijdens de vlucht, omdat er een kind voor me zat dat de hele 2.5 uur van de vlucht om de 5 minuten spontaan begon te krijsen, maar dan ook echt krijsen.

Behalve wat turbulentie, en dus dat krijsende kind, is de vlucht verder goed gegaan. Nadat het vliegtuig geland was, heb ik echt heel hard gelachen. Ten eerste begon het hele vliegtuig heel enthousiast keihard te klappen. De laatstse keer dat ik dat heb meegemaakt, is toch echt al jaren geleden.

Vervolgens ging het hele vliegtuig gelijk staan. Dat doen veel mensen altijd wel, maar niet per se als het vliegtuig nog aan het rijden is. De stewardess bleef maar omroepen 'remain seated, remain seated', maar daar luisterde niemand naar. Bagagevakken werden ook gewoon al opengemaakt. Naast mij viel er een tas uit toen een man dat deed. Vervolgens kreeg hij ruzie met de man van wie die tas was. Ik kon ze helaas niet verstaan.

Toen het vliegtuig bij de gate was aangekomen en de deuren dus bijna open gingen, begon iedereen elkaar ook te duwen in het gangpad. Zoiets heb ik echt nog nooit gezien. Ik heb ook maar even rustig afgewacht tot de meeste duwers weg waren en ben toen rustig het vliegtuig uitgelopen.

Thierry zat achterin en die moest ineens met een trap aan de achterkant het vliegtuig uit, terwijl ik voorin gewoon door de slurf moest. Ook een beetje apart.

Daarna moesten we door de paspoortcontrole. Helaas geen stempel, en ook geen glimlachje. Echt een chagrijn die nog net niet je paspoort uit je handen trekt als je dat wil geven. Hij heeft ook geen woord gezegd verder.

De koffers waren er vrij snel en ook de auto was snel geregeld. Helaas doet de TomTom die we hebben meegenomen het niet zo goed, hij kent namelijk geen straatnamen. We kunnen dus wel naar de stad rijden, maar niet een specifieke plek zoeken. Gelukkig was het met mijn telefoon ook wel te doen. In het hotel maar even op ons gemak kijken of we iets met coordinaten kunnen doen in plaats van straatnamen.

Bijna bij het hotel bleek dat de weg opengebroken was, dus stonden we ineens op een zandpad, Het was inmiddels ook al donker, wat alles er niet echt makkelijker op maakte. Gelukkig hadden we het hotel snel gevonden. Er stond bij het boeken aangegeven dat er parkeerplek was, maar dat was dus gewoon, zet je auto maar half op de stoep en dan is het goed.

We hebben ingecheckt, de spullen op de kamer gegooid en zijn toen snel een restaurantje op gaan zoeken. Omdat we best moe waren en vooral heel veel honger hadden, zijn we bij het eerste het beste tentje gaan zitten. De patat was een beetje lauw, maar verder hebben we goed gegeten. Omgerekend waren we 7.50 euro kwijt met z'n tweeen, dus als dat de hele vakantie zo is, dan wordt het een goedkoop reisje.

1. Sea:
    8 oktober 2018
    Hey vakantiegangers, zo te zien schijnt het zonnetje. Veel plezier !!
  2. Sea:
    8 oktober 2018
    Haha volgens mij reageer ik op een foto van een vorige vakantie 😂
  3. Tjarlie:
    8 oktober 2018
    Deze foto is in principe nog gewoon in Vlaardingen gemaakt 😂